Zasady
współpracy
Współpraca pomiędzy klientem a firmą księgową jest kluczowa dla utrzymania dobrze
prowadzonej księgowości oraz uniknięcia problemów z podatkami.
Pierwszym krokiem jest ustalenie celów i oczekiwań klienta, w tym rodzaju usług
księgowych, których klient potrzebuje.
Zapytamy Cię o Twoje plany biznesowe, a Ty jako klient powinieneś określić swoje wymagania
i oczekiwania.
Oto zasady, które ustalamy na początku
współpracy:
- Zakres usług: Czy mają to być tylko usługi podatkowe, czy też świadczenie pomocy w
zarządzaniu finansami przedsiębiorstwa?
- Częstotliwość usług: jak często będziemy świadczyć usługi. Czy ma to być codziennie,
co tydzień, czy raz na miesiąc? Ustalenie częstotliwości pomoże uniknąć opóźnień
w pracy.
- Ustalenie terminu przekazywania dokumentów księgowych dotyczących jego
działalności
- Wybranie sposobu przekazywania dokumentów przez Klienta do biura rachunkowego:
- Klient dostarcza dokumenty do biura,
- Księgowa odbiera dokumenty od klienta
- dokumenty są przekazywane za pomocą internetu (np. emailem, systemem).
- Ustalenie formy przekazywanych dokumentów księgowych - wszelkie dokumenty
przekazywane przez klienta będą: kompletne, sprawdzone merytorycznie, właściwie opisane
oraz pogrupowane według rodzaju operacji gospodarczych.
- Wyznaczenie pełnomocnika do kontaktu z biurem rachunkowym - Klient powinien
wskazać osobę odpowiedzialną za kontakty z biurem rachunkowym w razie swojej
nieobecności.
- Archiwizacja dokumentów księgowych - Kwestią, jaką należy ustalić na początku
współpracy z biurem rachunkowym, jest archiwizacja dokumentów. W
zależności od sposobu prowadzenia archiwum, biuro może przechowywać dokumenty analogowo
bądź elektronicznie.
- Informacja o odpowiedzialności za szkody księgowego: przedstawienie oświadczenia o
posiadaniu ubezpieczenia OC. Pozwala ono na zabezpieczenie ewentualnych kar wynikłych z
błędów w zaksięgowaniu dokumentów.
- Podpisanie umowy - Kiedy cele i oczekiwania są jasne, biuro księgowe i klient powinni
podpisać umowę, która określi zakres prac, terminy oraz wynagrodzenie za usługi
księgowe.
Obowiązki biura rachunkowego względem klienta:
- Przestrzeganie terminów dotyczących złożenia deklaracji podatkowych i innych
dokumentów.
- Utrzymywanie regularnego kontaktu z klientem, informowanie go o postępach prac i
innych kwestiach związanych z księgowością firmy.
- Monitorowanie wyników finansowych firmy i informowanie klienta o wszelkich
nieprawidłowościach lub problemach, które mogą wpłynąć na jej kondycję
finansową.
Obowiązki klienta względem biura rachunkowego:
- Terminowe dostarczanie dokumentów księgowych
- Informowanie o wszelkich problemach związanych z księgowością firmy